روفرشی کشدار ترک 6 متری پرز فرش را از بین می برد

طرح روفرشی کشدار ترک 6 متری آلا شرقی اغلب شامل نقوش هندسی مانند مربع، مثلث و پاستیل می باشد که ساده ترین نوع طرح و همچنین مزین به گیاهان است که بیشترین تقاضا را دارد و نیاز به کاردستی بالاتری دارد.بیشتر اشکال در این روفرشی‌ها از سرو، انار، بادام، گردو و گل رز است.

همچنین بیشتر روفرشی‌های شرقی با دست ساخته می‌شوند و مناطقی که به تولید آن در جهان معروف هستند عبارتند از: آناتولی در ترکیه، قفقاز، چین، افغانستان، ایران، مغرب، مصر، سوریه و هند.

بین آنچه در یک منطقه تولید می شود تفاوت هایی وجود دارد، روفرشی های ترک توسط بادیه نشینان و کارگران ماهر در ترکیه تولید می شوند و به آن روفرشی آناتولی می گویند.

روفرشی قفقازی نیز یکی از انواع فاخر است و با رنگ های آبی، زرد و سبز متمایز می شود و مرغوب ترین نوع آن «سوماک» است که در حاشیه دریای خزر تولید می شود و به صورت هندسی با لوزی تزئین شده است. ، مستطیل یا مثلث و رنگ آبی به خصوص در لبه های روفرشی زیاد است.

گره مورد استفاده در روفرشی ترکی و قفقازی به گره ترکی معروف است، در حالی که روفرشی ایرانی یکی از مهم ترین و گران قیمت ترین انواع روفرشی دستباف به حساب می آید و انواع معروف آن با انتخاب همزن، اصفهان، کرمان، کاشان است. ، شیراز و تبریز و در نام های قبلی متذکر شدیم که محل تولید روفرشی هستند و هر کدام از آنها مدلی شناخته شده است که با یک نگاه کارشناسان روفرشی می توان به مبدأ کشور ایرانی تولید کننده آن پی برد.

به عنوان مثال کاشان با وجود نقوش شاخه‌ها، زرافه‌ها و طاووس‌ها مشخص می‌شود و نخ‌های ابریشم زیادی وارد آن می‌شود و در مورد شیرازی، وجود اشکال هندسی ابتدایی با رنگ‌های آجری و قرمز با بژ روشن مشخص می‌شود.

در حالی که تبریزی پر از نقاشی های حیوانات کوچک و برگ های گیاهی در وسط و لبه های روفرشی است.در ایران به ندرت از مواد شیمیایی استفاده می شود.در رنگرزی روفرشی از رنگ های طبیعی گیاهی استفاده می شود، به جز رنگ قرمز کوشین که آن را از قالی می گیرند. کوشین هندی.