خواص زیره سیاه در دوران بارداری

خواص زیره سیاه بسیار زیاد و شگفت انگیز می باشد و در درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها و پخت و پز بسیار استفاده می شود، برای مثال در دوران بارداری، در سنین کهن سالی و غیره از این گیاه پر خاصیت بومی آسیا برای مشکلات مختلفی بهره گرفته می شود.

در این مقاله به بررسی کامل خواص زیره سیاه به خصوص در دوران بارداری می پردازیم، بنابراین خوشحال می شویم تا انتها همراه ما بمانید.

خواص زیره سیاه در دوران بارداری

خواص زیره سیاه

خواص زیره سیاه همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم، زیره سیاه یک گیاه بومی آسیا می باشد که از آن استفاده های بسیار زیادی می شود، برای مثال به دلیل عطر و طعم فوق العاده از خشک شده این گیاه در پخت و پز استفاده می شود و یا به جهت درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

پس از جمع اوری این گیاه از طبیعت آن را به روش های مختلف خشک می کنند که خشک شده آن از لحاظ شکل ظاهری شبیه به زیره سبز می باشد و از عطر و طعم بسیار قوی و پخش بو بسیار بالایی برخوردار است.

از جمله خواص زیره سیاه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱-منبع کاملی از انواع مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم، پتاسیم، منگنز، کلسیم، آهن، سلنیوم، مس، ویتامین آ، ب، ای و ث می باشد.

۲-تسکین کننده و ارام کننده دردهای شکمی به علت وجود کارون

کارون موجود در این نوع زیره باعث نابود کردن کرم های انگلی موجود در شکم و معده می شود و در نتیجه باعث تسکین دادن به دردهای شکمی شما می شود.

۳-از بین برنده هرگونه نفخ، یبوست، ورم و گازهای شکمی

۴-بهبود و درمان سریع سرفه

زیره سیاه دارای خاصیت تسکین دهندگی به انواع سرفه ها می باشد و شما با مصرف آن به صورت دمنوش و یا استفاده در پخت غذاهای مختلف به کمک این ادویه خوش طعم می توانید در سریع ترین زمان ممکن سرما خوردگی خود را بهبود بخشید.

نکته:برای درمان سرفه های خشک شما می توانید یک قاشق غذاخوری زیره سیاه را به همراه نوک قاشق چای خوری فلفل سیاه و یک و نیم لیوان آب جوش دم کرده و از این دمنوش روزی دوبار تا چهار روز برای درمان سرفه های خشک خود استفاده کنید.

۵-رفع مشکلات تنفسی و هم چنین سکسکه

زیره سیاه در کنار مصرف سایر داروهای شیمیایی تجویز شده توسط پزشک یک راه حل زود بازده برای درمان مشکلات تنفسی شما مانند تنگی نفس،آسم و غیره می باشد.

۶-جلوگیری و رفع اسپاسم عضلانی(انقباض عضلات)

با خرید روغن سیاه و مصرف آن به صورت موضعی شما می توانید در صورت گرفتگی یک ناحیه از بدن خود در صورت انجام ورزش، تغییرات آب و هوایی و سایر علت ها به علت وجود آنزیم های خاص در این روغن درد خود را بهبود بخشید.

۷-مناسب برای سلامت قلب و جلوگیری از ایجاد مشکلات قلبی مختلف

اگر شما نیز سلامت قلب تان برای تان مهم است با گنجاندن این گیاه دارویی به شیوه های مختلف در رژیم غذایی روزانه خود می توانید به حفظ ضربان قلب، کم کردن انقباض رگ ها و سرخرگ ها، کاهش سطح کلسترول بد در بدن خود کمک کنید.

۸-بهبود عمل هضم

شاید برایتان جالب باشد وقتی بفهمید یک روش باستانی برای بهبود ترشح آنزیم های گوارشی و افزایش سرعت هضم، مصرف خوراکی دانه های زیره می باشد.

۹-درمان عفونت های دستگاه ادرار

از روغن زیره به عنوان یک گزینه ایده آل در افرادی که از مسدود شدن ادرار خود رنج می برند و هم چنین کاهش وزن آب بدن استفاده می شود چرا که ادرار زیاد باعث رفع عفونت های مختلف دستگاه ادراری می شود به همین خاطر است که گفته اند در طول روز حداقل هشت لیوان آب بخورید تا به جنگ عفونت های خود بروید.

۱۰- تحریک تمام عملکردها و کمک به چرخه بدن

۱۱-منظم کردن پمپاژ خون بدن

۱۲-کمک به رفع افسردگی و هم چنین خستگی ناشی از موارد مختلف

۱۳-افزایش اشتها

۱۴-بهبود و التیام سریع زخم ها و عفونت های مختلف

از جمله این عفونت ها می توان به مواردی همچون عفونت دستگاه تنفسی، دفع کننده فضولات سیستم مدفوع و انواع مختلف دیگر از عفونت های بدن اشاره نمود.

۱۵-کاهش التهاب پوست و رفع پف

روغن گرفته شده از دانه های زیره باعث رفع التهاب پوست ناشی از مشکلات مختلف می شود و هم چنین در صورت سوختگی باعث جایگزینی سریع سلول های جدید می شود.

۱۶-مبارزه با پیری پوست

استفاده از زیره سیاه به عنوان خوراکی و یا روغن آن به صورت موضعی باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک مختلف بر اثر افزایش سن، سلامتی و جوان سازی پوست و شادابی هر چه بیشتر آن می شود.

۱۷-از بین برنده عفونت پوست سر، رفع شپش موها، جلوگیری از خارش و ریزش مو

۱۸-کمک به بهبود متابولیسم بدن

به علت داشتن منگنز فراوان در این دانه های پر خاصیت، مصرف منظم آن ها باعث افزایش تولید انرژی بیشتر در بدن و در نتیجه افزایش سرعت متابولیسم بدن می شود.

۱۹-رفع بی خوابی و هم چنین بهبود خواب

۲۰-جلوگیری از پارکینسون

۲۱-محافظت از بدن در برابر سرطان های مختلف

زیره سیاه در دوران بارداری

زیره سیاه در دوران بارداری همانطور که می دانید یکی از حساس ترین دوره ها و مرحله های مهم زندگی یک خانم، دوره بارداری می باشد چرا که هر نوع تغذیه ای که مادر می کند سلامت جنین داخل شکم او را رقم می زند، پس در این قسمت لازم می دانیم که تاثیر مصرف زیره سیاه در دوران بارداری را برای شما عزیزان بیان کنیم چرا که شاید بسیاری مادران باردار در رژیم غذایی خود این گیاه پر خاصیت را گنجانده باشند.

اگرچه در بالا گفتیم که زیره منبع بسیار خوبی از مواد مختلف مانند انواع ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فلانئویدها و دیگر مواد می باشد اما بهتر است مادران باردار از مصرف این گیاه پر خاصیت در این دوران تا حد ممکن اجتناب کنند چرا که مصرف آن در برخی افراد باعث ایجاد سقط جنین و ید ریسک احتمال زودرس می گردد.

شاید بخواهید بدانید که علت سقط جنین با مصرف زیره چه می باشد؟

بایستی بگوئیم که مصرف زیره به صورت های مختلف باعث داشتن خاصیت قاعده آوری می باشد و در نتیجه همین امر ریسک ابتلا به سقط جنین را بالا می برد.

هم چنین مادران شیرده نیز بهتر است از مصرف این گیاه بپرهیزند چرا که موجب ایجاد نفخ، ورم و باد شکم در کودکانشان می شود.