خواص درمانی زیره سبز در طب سنتی

زیره سبز از یک گیاه یک ساله حاصل می شود. ساقه های آن شیار دار و دارای دو یا سه انشعاب است. برگ های گیاه زیره نازک و شبیه به نخ است. میوه این گیاه کرک دار و از دسته چتریان است. دانه های زیره سبز کوچک و کشیده و تقریبا مستطیلی شکل است. رنگ آن اغلب به رنگ قهوه ای روشن، زیتونی رنگ یا زرد است که در اصطلاح عام آن را سبز می گویند. در شیرینی و کلوچه پزی، دم نوش ها و مزه دار کردن بسیاری از غذاها از زیره سبز استفاده می شود. همچنین خواص ضد قارچ و ضد میکروبی دارد که خواص درمانی زیره سبز بسیار قابل توجه است.

خواص درمانی زیره سبز در طب سنتی

خواص درمانی زیره سبز

خواص درمانی زیره سبز زیره سبز با تحریک غده‌های ترشح اسیدها، آنزیم و صفرا موجب هضم بهتر غذا می‌شود. رایج ترین استفاده سنتی زیره برای سوء هاضمه است. در واقع، تحقیقات مدرن تأیید کرده است که زیره ممکن است به بهبود هضم طبیعی کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است فعالیت آنزیم های گوارشی را افزایش داده و به طور بالقوه هضم را تسریع کند. زیره همچنین باعث افزایش ترشح صفرا از کبد می شود. صفرا به هضم چربی ها و برخی مواد مغذی در روده شما کمک می کند.

برخی از اجزای زیره سبز به درمان دیابت کمک می کند. یک مطالعه بالینی نشان داد که یک مکمل زیره غلیظ در مقایسه با دارونما، شاخص های اولیه دیابت را در افراد دارای اضافه وزن بهبود می بخشد. زیره همچنین حاوی اجزایی است که با برخی از اثرات طولانی مدت دیابت مقابله می کند. یکی از نقش های سنتی زیره در چاشنی ممکن است برای ایمنی غذا باشد. به نظر می رسد بسیاری از چاشنی ها، از جمله زیره، دارای خواص ضد میکروبی هستند که ممکن است خطر عفونت های ناشی از غذا را کاهش دهد.

چندین ترکیب زیره باعث کاهش رشد باکتری های غذا و انواع خاصی از قارچ های عفونی می شود. زیره سبز با دفع و از بین‌ بردن مخاط ریه‌ها، به تنفس بهتر کمک می‌کند.

زیره سبز برای درمان یبوست و تسکین مشکلات گوارشی مفید است. همچنین ممکن است به عنوان یک داروی ضد نفخ عمل کند به این معنی که شما را از مشکلات گاز معده خلاص می کند. دانه های زیره حتی ممکن است حاوی مقدار زیادی منیزیم و سدیم باشند که عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد و در صورت مصرف با آب گرم معده درد را تسکین می دهد.

زیره می تواند منبع خوبی از آهن باشد ، یک ماده معدنی مهم که به افزایش سطح هموگلوبین ، بهبود جریان خون و همچنین تنظیم چرخه قاعدگی در بدن کمک می کند. دانه های زیره سبز ممکن است سطح قند خون را در برخی افراد بسیار کاهش دهد ، بنابراین بیماران دیابتی باید از میزان مصرف خود آگاه باشند. در صورت انجام عمل جراحی از مصرف این دانه ها خودداری کنید ، زیرا ممکن است بر میزان سطح قند خون تأثیر بگذارد.

دانه های زیره سبز می تواند نقش موثری در کاهش مشکلات مربوط به سیستم گوارشی داشته باشد ، اما مصرف بیش از حد آن اغلب باعث تهوع ، درد معده ، سرگیجه و آروغ می شود. زیره قاعده‌آور است و در تسکین دردهای پیش از قاعدگی اثرات بسیار سودمندی دارد. این دانه‌های مقوی چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کنند. زیره درد شکم و سایر علائم قاعدگی را تسکین می‌دهد و به این ترتیب به زنان کمک می‌کنند تا چرخه‌ی قاعدگی بهتری داشته باشند.

زیره سبز خواص بسیاری برای پوست دارد. به‌ عنوان مثال، زیره سبز با داشتن ویتامین Eدیواره مویرگی در پوست را تقویت می‌کند. در نتیجه خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست بهبود می‌یابد. در واقع زیره سبز یک ادویه ضد پیری است!

زیره سبز در طب سنتی

زیره سبز در طب سنتی برای کاهش وزن و لاغری تاثیر به سزایی دارد. قار و قور شکم را کاهش داده و برطرف می کند. از رسیدن بخارات فاسد به مغز جلوگیری می کند. در حفظ سلامت پوست و بهبود حالت ارتجاعی پوست موثر است. از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند و در درمان سرماخوردگی نیز موثر است. سرشار از ویتامین ای است. خواص آنتی اکسیدانی دارد. گرم کننده معده است. سردردهای ناشی از سردی را تسکین می دهد. سیستم ایمنی را تقویت می کند. تنگی نفس را درمان می کند.

گرمی و خشکی زیره سبز نسبت به زیره سیاه کمتر است. باعث بالا بردن کیفیت خواب و از بین بردن اختلالات خواب و کم خوابی می شود. در رفع تیک های عصبی، وسواس های رفتاری و رفتارهای اعتیاد آور موثر است. باد شکن و ضدنفخ است. این معروفترین کاربرد زیره سبز است که موجب از بین رفتن گاز اضافه و نفخ در معده و روده افراد می شود. در افرادی که معده های حساس و نفاخ دارند، موجب تقویت معده می شود. خواص ضدباکتریایی دارد و در پیشگیری و رفع عفونت ها موثر است. برای کاهش وزن و لاغری تاثیر به سزایی دارد.

مصرف دوزهای بالاتر به شکل مکمل با کاهش وزن و بهبود کلسترول خون مرتبط است. زیره سبز خواص بسیاری برای آقایان دارد که عبارت‌اند از: ضدالتهاب، تقویت‌کننده قوای جنسی، افزایش‌ دهنده تعریق و ادرار و التیام‌دهنده زخم. جلوگیری از سرطان با زیره سبز زیر سبز با داشتن انواع ویتامین‌ها، خواص ضد انعقادی دارد، باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود که برای درمان و پیشگیری از ابتلا به سرطان مفید هستند. تقویت استخوان‌ها با زیره سبز زیره سبز سرشار از کلسیم است و به تقویت استخوان‌ ها کمک می‌کند.

گرم کننده معده است. سردرد های ناشی از سردی را تسکین می دهد. سیستم ایمنی را تقویت می کند. تنگی نفس را درمان می کند. فیبر بالایی دارد. موجب تقویت سیستم گوارشی می شود. در درمان هموروئید موثر است. ضدقارچ و ضد ویروس است. اشتها آور است و در ترکیب با غذاها باعث افزایش وزن می شود. اگر مانند سرمه به چشم کشیده شود، باعث تقویت بینایی و روشنی چشم می شود.

عرق زیره سبز، خشک کننده است. استفاده از این عرق برای کاهش وزن و لاغری مفید است. دارای خاصیت چربی سوزی بوده و باعث از بین رفتن چربیهای زیر پوستی می‌شود. عرق گیاه زیره باعث رفع اشتهای کاذب می‌شود. مصرف این عرق برای برطرف کردن بیماری صرع مفید است. مصرف عرق زیره سبز در دفع گاز معده موثر بوده، برای برطرف کردن سوء هاضمه مفید است. قاعده آور است و ترشحات زنانگی را برطرف می‌کند.

برای رفع نفخ روده و معده می‌توانید از عرق زیره سبز استفاده کنید. افزایش دهنده شیر مادران است. دافع سموم بدن و رافع تنـگی نـفـس و سکسکه است. خواص زیره لاغری یکی از بهترین خواص این ادویه محسوب می‌شود که با افزایش سوخت‌وساز بدن و بهبود هضم باعث کاهش وزن می‌شود.