گوجه محلی ایلام از ترشح اسید معده جلوگیری می کند

این گیاه نام گوجه محلی ایلام را مدیون آزتک های باستانی است که از اصطلاح گوجه فرنگی استفاده می کردند که فرانسوی ها آن را به گوجه فرنگی تغییر دادند. آمریکای جنوبی زادگاه گوجه فرنگی در نظر گرفته می شود، جایی که اشکال وحشی گوجه فرنگی (کالریزاتور) تا به امروز باقی مانده است.

این گیاه از طریق دریا به اروپا آمد، به عنوان یک گیاه زینتی رشد کرد، برای مدتی گوجه فرنگی نه تنها خوراکی نیست، بلکه میوه های سمی نیز محسوب می شد. تنها در قرن هفدهم بود که سرآشپزها شروع به تهیه غذا از گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده حرارتی کردند.

تا به امروز، گوجه فرنگی یکی از محصولات سبزی است که مورد استقبال قرار می گیرد، دارای انواع مختلفی است و در تمام طول سال در دسترس است. میوه های گوجه فرنگی شکل متفاوتی دارند، اندازه و رنگ از زرد، قرمز و قهوه ای تا تقریبا سیاه، بسته به انواع و بلوغ.

طبق طبقه بندی گیاه شناسی، گوجه فرنگی به عنوان یک توت و آشپزی سبزیجات در نظر گرفته می شود.گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی قند، فیبر، پکتین، بتاکاروتن، ویتامین های B1، B2، B5، B6، B9، C، K، H و PP و همچنین مواد معدنی لازم برای بدن انسان است.

پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، آهن، کلر و گوگرد، ید، فسفر، اسید فولیک. با توجه به محتوای اسید اسکوربیک، گوجه فرنگی با مرکبات و توت سیاه برابر است. لیست بیماری هایی که برای آنها استفاده از گوجه فرنگی تازه توصیه می شود چشمگیر است بیماری های قلبی عروقی، بیماری های معده، کم خونی، کلسترول بالا، از دست دادن حافظه، از دست دادن کلی قدرت.

گوجه فرنگی کلیه ها را تحریک می کند، در فرآیندهای متابولیک شرکت می کند و سموم و سموم غیر ضروری را از بدن دفع می کند. علاوه بر این، تفاله گوجه فرنگی یک عامل ضد التهابی خارجی است که تورم را تسکین می دهد و درد در رگ های واریسی را کاهش می دهد.